Lördag 18/6-16
Kl 9:00 - 12:45
Vansbro
Lat. 60.503996°
Long. 14.228943°

Vansbro Marathon, Vackert, varierande och riktigt tufft - terränglöpning när upplevelsen är målet.

Vackert, varierande och riktigt tufft -
terränglöpning när upplevelsen är målet.

TÄVLINGSINFORMATION (PM) 2012

Vätska och energitillskott efter banan

Det finns 9 st bemannade kontroller (K1-9) som alla passeras av löpare i Vansbro Marathon och 5 st av dessa passerar man i Vansbro Halvmarathon. På alla kontrollerna serveras det vatten samt sportdrycken (ENERVIT G Sachet "Apelsin").

Kontrollerna ligger med ganska jämna intervaller se banskissen. Det är längst avstånd mellan kontrollen "Näbba" och kontrollen "Milborg" och där är det ca: 7 km. Är det väldigt varmt placerar vi ut en extra obemannad kontroll med vatten mitt i mellan dessa där banan går upp på inlandsbanan - vid spetsen på banskissen.

Alla kontroller utom första "Näbba" kommer ha extra tilltugg i många olika former av snabb energi. Bananhalvor, saltgurka, saltlakrits, morotsbitar osv... Vi försöker även ha kaffe och bullar på de 2 sista kontrollerna "Glatjärn" och "Krutkällan". Är man lite senare fram till kontrollen "Hästingsleden" så har funktionärerna startat upp grillen och bjuder på korv med bröd!

PS. Man behöver inte springa med vätske- bälte/ryggsäck. En del gör det i alla fall och då ofta med en flaska som man fyller upp vid kontrollerna. Det gör att man får möjlighet att fritt välja när man vill dricka. Man kan även vilja ha med sig en energigel med sig.


Ej utdelade startpaket för Halvmarathon tar vi med till starten för halvmarathon

"Ej uthämtade startpaket för halvmarathon" tas med till starten som är mitt ute i skogen på Nya Årbergsvägen.

Vid Halvstarten går det pga av tidsbrist inte att göra några ändringar/namnbyten osv...

Tar du dig själv upp till starten parkera gärna på höger sidan från Eldforsenhållet och inte på själva vändplan. Detta för att underlätta för bussarna som är stora samt att de vänder på själva vändplanen.


Vilka skor ska jag använda - blir man blöt?

Man kan springa i sina vanliga löparskor, barfotaskor eller trailskor. Naturlitvis beroende på väder men är det torrt kan man om man med viss försiktighet klara sig helt torrskod runt hela banan. Blir skorna blöta brukar de ofta torka snabbt. Är det blöt i markerna efter mycket regn eller att det regnar på tävlingsdagen är det nog att föredra ett par terrängskor med lite grövre mönster.

Det viktigaste är nog att det är skor som du gillar och är insprugna - så man inte börjar dagen med skavsår.

Den absolut knixigaste sträckning på hela banan är utför Knösen. Det går utför, är lite blöt, stenigt och ganska trångt i ca 300 m. Beroende på hur pigg man är i benen så är det en bra idé att ta det lite lugnt som man inte skadar sig.[Marathon + Halvmarathon]

Är det regnigt så kan spängerna mot Hästingsleden bli hala men slutar det regna brukar de torka upp snabbt.


Två stycken vägövergångar - var försiktig.

Det finns 2 st vägövergångar där vi korsar lite större asfaltsväg. Vid Kontrollen Eldforsen (marathon) samt vid sista kontrollen Krutkällan. Även om de är bemanade och varningstrianglar/skyltar är utsatta för att varna biltrafiken i bägge riktningarna - var försiktiga.


Vansbro Marathon - löpningen i terräng.

Terrängmarathon kan vara fysiskt lite jobbigare än ett asfaltsmarathon men vi tycker variationen av underlaget gör det mycket enklare mentalt och samtidigt mycket roligare.

Vi är även helt övertygade om att när underlaget inte är helt plant som vid asfalt så stärks muskulatur upp vilket förebygger skador. Prova även variera typen av skor med t.ex med olika nivåskillnader mellan framfot och hälen.


NYHETER
2017-02-20
Inget Vansbro Marathon 2017
2016-05-16
Vansbro Marathon 2016 inställt pga av för få anmälda deltagare
2016-05-08
Viktig information - Vansbro Marathon 2016
Visa alla nyheter